Overzicht
prev story image description next story image description

Hoe zorg ik voor een goede nachtrust?

Je kent het vast wel: de wekker gaat ’s ochtends vroeg af en je moet eigenlijk opstaan. Je bed ligt heerlijk warm en comfortabel en het liefst blijf je nog even een poosje liggen. Je doet even je ogen dicht en probeert jezelf ervan te overtuigen waarom je nu écht moet opstaan.

Nee, je kan echt niet blijven liggen. Nee, niet in slaap vallen. Je klimt je bed vermoeid uit en neemt afscheid. Vanavond dan toch maar iets eerder slapen? Of ligt het ergens anders aan?
Wie ’s ochtends moeilijk opstaat, heeft hoogstwaarschijnlijk geen optimale nachtrust gehad. Het is dan belangrijk om hier wat meer aandacht aan te schenken. Slapen is namelijk niet alleen ontzettend heerlijk, maar ook ontzettend belangrijk voor je gezondheid. We brengen bovendien een derde deel van ons leven slapend door. Tijd om onze nachtrust een opknapbeurt te geven.

Het zetten van de wekker
De welbekende snooze functie. Het is onze grootste vriend én onze grootste vijand. De snooze functie zorgt ervoor dat je nog even een paar minuten heerlijk in bed kan blijven liggen… totdat de wekker voor een tweede keer (of in sommige gevallen; een derde of vierde keer) afgaat. Wanneer je veel snoozed, kan dit negatieve gevolgen hebben op je nachtrust.
Een andere tip is om je wekker niet direct naast je bed neer te zetten. Zet het bijvoorbeeld op een kastje, iets verder weg van je bed. Wanneer de wekker gaat, ben je genoodzaakt om je bed uit te stappen. Wanneer je dan daadwerkelijk je bed uit bent, is de kans groter dat je uit het bed blijft.

Slapen met een volle maag
Vermijd twee uur voor het slapen grote maaltijden en suikerrijk voedsel. Laat voornamelijk voedsel als pasta en muesli achterwege. Voedingsproducten waar veel koolhydraten in zitten verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel, waardoor je een energy boost krijgt. En laat dat nou net hetgeen zijn wat we niet willen zo vlak voor het slapen gaan.

Drink geen alcohol
Het idee dat alcohol ons helpt in slaap te vallen, lijkt voor vele mensen logisch. Na een glaasje of twee kun je het gevoel hebben dat je direct in slaap kunt vallen. Dat klopt ook, maar je slaapkwaliteit wordt hier de dupe van. Vaak zorgt alcohol ervoor dat je minder diep in slaap valt en ’s nachts tijdelijk wakker wordt. Dit heeft als gevolg dat je ’s ochtends vermoeid wakker wordt.

Vermijd cafeïne
Koffie, thee, cola… Het zijn de oppeppers die wij overdag graag nuttigen, bijvoorbeeld tijdens een lange werkdag. Het zorgt voor een wakker gevoel en geeft je een kick zodat je er de hele dag tegenaan kan gaan. De één is er gevoeliger voor dan de ander. Heb je last van een verstoorde nachtrust en wil je slaapkwaliteit bevorderen? Probeer de cafeïne houdende drankjes dan achterwege te laten. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat overmatig cafeïne gebruik meer negatieve gevolgen heeft dan een verstoorde slaap alleen. Wanneer het verminderen van je cafeïne inname leidt tot een betere nachtrust, heb je overdag wellicht ook minder cafeïne nodig.
Een cafeïnevrij kruidentheetje voor het slapen gaan is wel een echte aanrader. Kruidenthee helpt je lichamelijk en mentaal te ontspannen.

Beweeg voldoende
Wanneer je overdag voldoende beweegt, nemen je hormoonspiegels een natuurlijke vorm aan, waardoor je ’s avonds makkelijker in slaap valt. Ook wil je lichaam na het sporten graag herstellen en dit kan optimaal tijdens het slapen.
Probeer sporten vlak voor het slapen gaan echter te vermijden. Je zou wellicht denken dat een inspannende training helpt om meteen in slaap te vallen, maar het omgekeerde is waar. Je spieren zullen misschien moe aanvoelen, maar je energielevel is flink omhoog geschoten. Dit kan het inslapen verstoren.

Vermijd inspanningen voor het slapen gaan
Veel mensen staan er niet zo gauw bij stil, maar ook videospelletjes en spannende films vlak voor het slapen gaan hebben invloed op onze nachtrust. Na het spelen van een actief spelletje of het kijken van een spannende film, blijven onze hersenen nog lang actief. Hierdoor ontspan je minder snel en kun je minder snel in slaap vallen.

Behandel de slaapkamer als… een slaapkamer
Oké, we weten natuurlijk dat er niet alleen maar wordt geslapen in de slaapkamer. Probeer de slaapkamer wel zo veel mogelijk te behandelen als een plek waar je ontspant en tot rust komt. Vermijd urenlang televisiekijken op bed. Zorg ervoor dat je een fijne omgeving voor jezelf creëert in de slaapkamer. Zo weet je lichaam onbewust wanneer je de slaapkamer binnenkomt, dat het tijd is voor ontspanning.

Regelmaat
Je slaapritme heeft ook veel invloed op je slaapkwaliteit. Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en sta op vaste tijden op. Probeer dit ook in het weekend zo veel mogelijk aan te houden. Op deze manier went je lichaam aan de tijden en zal het opstaan op den duur gemakkelijker gaan.

Deel dit artikel

Andere artikelen

Overzicht

Waarom dromen mensen?

Uitvallende tanden, wegrennen zonder vooruit te komen, naakt zijn in het openbaar, kunnen vliegen, terug op school zijn…

Hoe kies ik het juiste matras?

We willen het allemaal: lekker uitgerust wakker worden. Helaas lukt dit echter niet altijd. Er zijn veel factoren die een goede nachtrust kunnen beïnvloeden. Het hebben van een goed matras is er hier één van.

Waarom is een goed kussen zo belangrijk?

Al duizenden jaren zijn kussens ons lievelingsmaatje in de slaapkamer.

  • 100 nachten gratis proefslapen
  • Perfect Slaapcomfort
  • Gratis verzending
  • Alleen de beste materialen